Monday, December 30

Masa.

Hari dan masa yang dinantikan dari September 2011 dah pun muncul. Hari untuk aku hadapi peperiksaan terakhir untuk pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda dan hari yang makin dekat untuk aku tinggalkan tanah Dungun, Terengganu.

Satu tempat yang dulunya aku rasa menyesal kerna ditempatkan disini. Tempat yang mengasingkan aku dari bestfriends aku yang lain, tempat yang tak pernah aku sangka untuk tamatkan pengajian di sini.

Tapi aturan Tuhan. Tak siapa mampu menyangkal. Sampai saat ini aku masih rasa kehebatan susun atur hidup aku yang Dia tetapkan. Sesuatu yang tak mampu aku luahkan. Sesuatu yang buatkan aku jatuh kasih pada tanah ini. Sesuatu yang berubah dalam sekelip mata.

Semester akhir berlalu terlalu cepat dan aku punya lebih kurang dua minggu lagi disini. Tempoh masa yang agak pendek untuk aku rumus dan tekadkan niat hati. Tempoh masa yang sangat singkat untuk tetapkan apa yang dirancang.

Setibanya di sana, tempat yang aku rindu selama ni ; aku harus siap sedia untuk pertahankan apa yang telah dirancang. Pertahankan diri sendiri tanpa ada kata sokong, kata semangat dari mereka. Mereka yang sering jadi tulang belakang aku tika semangat aku makin luntur. Yang ada hanyalah semangat dari jauh untuk aku tak mudah putus asa.

Siapa sanggup pertahankan diri sendiri dihadapan manusia tersayang.
Siapa sanggup pertahankan diri sendiri sambil dilabel manusia yang pentingkan diri oleh orang luar.
Siapa sanggup berkeras dihadapan orang tua sendiri.

Mohon Tuhan pinjamkan lagi sedikit kekuatanNya untuk aku. Kekuatan yang buatkan aku berdiri pada hari ni.

Doakan aku. Maafkan aku.

No comments:

Post a Comment